КОЛИЧКА

Количката е празна

Витамин В1 (Тиамин)

Витамин В1 (Тиамин)

Витамин В1, известен още като тиамин има основно значение за здравето на организма. Първоначално е бил прилаган за лечение на заболявания на централната нервна система, засягащи хора от определени региони на света (например болестта бери-бери, която възниква в резултат на повишена консумация на ориз).  След пълното изучаване на полезните му свойства започва да се  използва в редица други терапии, укрепващи здравето.

Витамин В1 се смята за витамина на бодрия дух и оптимизма. Причините са в благотворното му влияние върху организма - той регулира работата на нервната система, повлиява положително умствените способности, участва в метаболизма на въглехидратите и снабдява мозъка с глюкоза. Освен това подобрява работата на сърдечно-съдовата, ендокринната и стомашно-чревната система. При недостиг на този ценен витамин паметта и способностите за концентрация рязко се понижават.

Витамин В1 e водоразтворим, което означава, че излишъците, които приемаме с храната не се складират в организма и той трябва да се набавя ежедневно. Витамин В1 се съдържа в голяма част от храните, които присъстват в нашето традиционно меню - ориз, грах, овесени ядки, свинско месо и др. Това, което го отличава от другите витамини е силната му неустойчивост високи температури.  Витамин В1 лесно се разпада при термична обработка.

Естествени врагове на тиамина са никотинът, захарта и алкохола. При попадане в организма те предизвикват високи преразходи на тиамина. Пушачите и хората, които употребяват често алкохол, бременните и кърмачките имат силна нужда от витамин В1. Дори и да сме напълно здрави, за да бъдем сигурни, че си доставяме необходимите количества е добре да приемаме витамин В1 под формата на хранителни добавки.

Витамин В1 се използва в лечението и профилактиката на следните заболявания:

•    Заболявания на периферната нервна система  - неврит, радикулит, периферна парализа; •    Заболявания на храносмилателната система - стомашна язва и язва на дванадесетопръстника, •    Заболявания на кожата и черния дроб.; •    Сърдечно-съдови заболявания, включително за преодоляване на постоперативните неразположения; •    Препоръчва се на хора, подложени на тежки физически натоварвания, спортисти и лица, подложени на продължителен стрес.

Какви са симптомите на дефицит?

Дефицита на витамин В1 предизвиква чувство на отпадналост, повишена умора, раздразнителност и липса на апетит. Настъпват нарушения в работата на стомашно-чревния тракт, появява се мускулна слабост и умора. В съвременното общество недостигът на витамин В1 е все по-често явление и се спряга като една от т.нар. „болести на цивилизацията”. Причини за него са небалансираното хранене, нарастващото потребление на тестени продукти, които са бедни на тиамин.

Кой са източниците на витамин В1?

Витамин В1 е широко разпространен в природата. Особено богати с този витамин са житните растения и дрождите. Най-големи количества витамин B1 се съдържат в бирената мая, различните видове дрожди, семената на маслодайните растения, пшеничните и оризовите трици, бобовите храни, спанака, плодовете, орехите. Важно е да знаем, че тиамина се натрупва предимно в обвивката на зърнените продукти. Така например съдържанието му в кафявия ориз е многократно по-високо, отколкото в обработения. В жълтъка на яйцата, кравето мляко, свинското и говеждото месо също има значими количества от този витамин.

Какви са препоръчителните дози?

Оптималната дневна доза зависи от възрастта, здравословното състояние и дневните енергозагуби на организма. При мъжете препоръчителната доза е в рамките 2 - 3 милиграма дневно. При жените – 1,5 - 2,5 милиграма, а при децата - 0,5 - 2 милиграма дневно. При витамин В не съществува риск от предозиране, тъй като той е водноразтворим и ненужното количество се извежда бързо от организма. Препоръчва се комбинирания му прием с други витамини от В-групата – витамин В2 и витамин В6.

 

Поръчайте Витамин B комплекс от Webber Naturals още сега!