КОЛИЧКА

Количката е празна

Антиоксиданти за здраве

Антиоксиданти за здраве

Антиоксиданти са група от витамини, минерали и ензими, които предпазват организма от образуване на свободни радикали.
Свободните радикали са атоми или молекули, на чието въздействие всекидневно е подложен организма. Те се образуват в резултат на вредното въздействие на външната среда – слънчева или рентгенова радиация, изгорели автомобилни газове, тютюнев дим, употребата на алкохол и някои лекарства. Освен това свободните радикали се отделят и от самия организъм в процеса на обмяната на веществата.

В организма ни тези малки частици имат кратък срок на съществуване, но могат да доведат до необратими последствия. Свързвайки се с молекулите на клетките свободните радикали увреждат клетъчната мембрана и се смятат за основен фактор за по-бързото стареене и развитие на канцерогенни образувания в клетката. Предполага се, че във всяка една клетка ежедневно се окисляват около 10 хиляди свободни радикали.

 

Свободните радикали в организма са предпоставка за възникване на редица заболявания – белодробни, сърдечно-съдови и неопластични. Затова е важно да се грижим за нашето здраве и организъм, като контролираме нивата им, доколкото това е възможно. Най-добрия начин да се защитим от вредното им действие е да включим в менюто си храни или хранителни добавки, богати на антиоксиданти.

Каква е ролята на антиоксидантите?

Антиоксидантите са елементи, които намаляват или забавят окислителното увреждане на биологичните структури, в резултат на действието на свободните радикали. Голяма част от антиоксидантите се съдържат в храната и доставят здравословни ефекти за нашето тяло.

Част от антиоксидантите, които неутрализират свободните радикали се синтезират в организма непрекъснато. Такива са например коензим Q10 и глутатион. С напредване на възрастта и приема на еднообразна и непълноценна храна, количеството на антиоксидантите в организма намалява. Ето защо е изключително важно ежедневно да си доставяме необходимите количества от тези ценни елементи под формата на хранителни добавки.

Хранителните вещества с антиоксидантно действие са витамин А, бета-каротин, манган, цинк, селен, витамин С и витамин Е. Те неутрализират окислителните реакции в клетките, водещи до образуването на свободни радикали. Полезното им действие не се изчерпва само с дезактивацията на свободните радикали. Доказано е ,че тези елементи подобряват физиологията на организма, укрепват имунната система и го предпазват от вируси и бактерии.

Според изследвания хората, които включват във всекидневната си диета храни, богати на антиоксиданти, се излагат на по-малък риск от развитие на различни болести, включително и рак.

Какви количества антиоксиданти да приемаме?

В групата на най-важните за организма антиоксиданти попадат витамин С, витамин Е и селен. Всеки от тях има силно антиоксидантно действие, а в комбинация са истинско богатство за организма.

Витамин Е укрепва сърдечносъдовата и имунната система, намалява кръвното налягане, намалява риска от развитие на рак и облекчава дихателните проблеми. Спомага за подобряване на зрението при пациенти, страдащи от диабет. Често се използва в комбинация с витамин C и селен, като по този начин се подобрява усвояването и полезното им действие. Препоръчителни дневни дози са от 400 до 800 мг.

Витамин С е мощен антиоксидант, който се бори със стреса, участва в образуването на костите и тъканите, укрепва имунната система и спомага за по-бързото заздравяване на раните и поддържа еластичността на кожата. Витамин С не се синтезира от организма и затова е важно да се набавя с храната. Препоръчителните дневни дози – от 200 до 500 мг.

Селенът помага за справяне със стреса, поддържа функцията на щитовидната жлеза, спомага за по-бързото възстановяване на увредените клетки и защитава от ракови заболявания. В комбинация с витамин Е действа като мощен антиоксидант. Препоръчителната дневна доза е 55 микрограма за младежи и възрастни.

Механизъм на действие на антиоксидантите

Защитните антиоксидантни механизми на организма могат да бъдат разпределени най-общо в три последователни нива:

  • Към първото ниво се отнасят всички фактори, които не допускат ендогенното образуване на свободни радикали, т. нар. превантивни антиоксиданти (трансферин, феритин, хемосидерин, лактоферин, албумин);
  • Второто и основно ниво на защита в организма осигурява прихващане и обезвреждане на вече образувани свободни радикали, превръщайки ги в нерадикалови частици или до радикали с по-ниска реактивоспособност. Това се реализира с помощта на ензимни и неензимни антиоксиданти. Към ензимните се отнасят супероксидизмутазата, каталазата, глутатион пероксидазите и глутатион редуктазата. Неензимните антиоксиданти се разделят на две групи: липо- и водоразтворими. Към първите спадат мастноразтворимите витамини – витамин Е (основно ?-токоферол и донякъде ?-токоферол) и каротеноидите (главно ?-каротена). Към водоразтворимите антиоксиданти се числят витамин С, тиоловите съединения и флавоноидите.
  • Към третото защитно ниво се класират ензими, които частично възстановяват уврежданията, причинени от свободните радикали. Такава активност проявява например фосфолипаза А2, някои протеолитични ензими, репаративни ензими за ДНК и др;

Ето списък с някои от най-популярните антиоксиданти:

  • Петолистна Гиностема (Jiaogulan);
  • Ресвератрол (Resveratrol);
  • Ликопен (Lycopenе);
  • Пикногенол;
  • Акай бери (Acai Berry);
  • Къпини;
  • Лактоферин;
  • Какао;
  • Малини;
  • Алфа липоева киселина;
  • Мелатонин;
  • Коензим Q10;
  • Синьо-зелени водорасли;
  • Сушени плодове;
  • Котешки нокът (Cat’s claw);
  • Грозде;
  • Гинко Билоба (Ginkgo Biloba);
  • Нар;
  • Спирулина;
  • Червено вино;

Съвременни изследвания показват, че тяхното благоприятно действие се увеличава, когато се употребяват заедно. Това поражда въпроса: “Възможно ли е да бъде създаден суперантиоксидант, който ефективно да защитава всички клетки от дегенерация?”, а отговорът вероятно би бил положителен. И това е така, защото всички тези съставки могат да се комбинират по подходящ начин за създаването на продукт, който ще бъде изключително полезен при:

  • активни или пасивни пушачи;
  • ежедневно умерено до високо излагане на замърсен въздух-автомобилни газове, работа в среда с висока концентрация на токсини и др.;
  • прекомерно излагане на слънчева светлина;
  • негативни ефекти от претоварване;
  • повишен риск от сърдечно-съдови, чернодробни, дегенеративни и неопластични заболявания;
  • в първото тримесечие на бременността с цел намаляване на опасността от вродени аномалии и уродства;
  • профилактични при всички хора, които желаят да забавят процесите на стареене и да поддържат организма си в добро здравословно състояние, дори и след навършване на 60-годишна възраст;
  • за поддържане на млада, здрава, еластична и добре изглеждаща кожа и за редуциране на бръчките.

Антиоксиданти от Webber Naturals

Витамин Бфолиева киселина
Рибено масло

Към продуктите на Webber Naturals